Trängningsinkontinens hos kvinnor

Stock photo - Posed by model.

Två äldre kvinnor njuter av utsikten på en strand
Många kvinnor upplever frekventa trängningskänslor att urinera. De känner sig tvungna att planera sina liv runt toalettbesök vilket är en bekant och deprimerande del av deras dagliga rutin. Trängningskänslan kan uppstå direkt efter att de har varit på toaletten eller få dem att vakna upp flera gånger under natten för att urinera. Här följer vanligt förekommande frågor om detta tillstånd och några jättebra tips för att hjälpa dig hantera symptomen av trängningsinkontinens och ta tillbaka kontrollen över ditt liv. 

Vilka är symptomen vid trängningsinkontinens?

Det finns flera typer av kvinnlig inkontinens. Om du lider av trängningsinkontinens känner du ett plötsligt och akut behov av att urinera, vilket kan leda till ofrivilligt urinläckage. Detta beror på att urinblåsan drar ihop sig när den inte ska så att urinen läcker igenom musklerna som håller den stängd. 

Vad orsakar trängningsinkontinens hos kvinnor?

I många fall kan det vara svårt att hitta den exakta orsaken bakom trängningsinkontinens. Det kan vara en eller en kombination av flera faktorer såsom blåsinfektion, inflammation, tilltäppningar eller stenar i urinblåsan eller njurarna. I allvarligare fall kan en skada på nervsystemet vara orsaken. Prata med din läkare om du misstänker att du lider av trängningsinkontinens eller någon annan typ av inkontinens.

Behandlingar för trängningsinkontinens

Många kvinnor med trängningsinkontinens lär sig att hantera sitt tillstånd utan behandling. Om trängningsinkontinens har en negativ inverkan på din vardag rekommenderar vi att du rådfrågar vårdpersonal. Behandlingen kan variera baserat på vad som orsakar trängningsinkontinensen, allvarlighetsgrad och andra faktorer. Detta inkluderar behandling med läkemedel. Om din läkare inte anser att du är i behov av medicinsk behandling kan hen erbjuda dig ett program som du själv kan jobba med hemma. 

Vår självhjälpsguide vid trängningsinkontinens

Trängningsinkontinens måste inte styra ditt liv. Det finns flera saker som du kan göra för att hantera symptomen. 
 
Övervaka dina dryckesvanor
Börja med att tänka på vad du dricker. Vätskor som innehåller koffein såsom kaffe, energidrycker och vissa typer av te kan irritera insidan av urinblåsan och göra att du känner dig akut kissnödig. Andra faktorer såsom urinvägsinfektion och stenar i blåsan kan också irriterar insidan av urinblåsan och resultera i att du känner dig kissnödig. 
 
Hur mycket du dricker är också viktigt. Tänk på följande när det kommer till vätskeintag och trängningsinkontinens: 
  • Om du dricker för mycket under dagen produceras stora mängder urin (polyuri), vilket leder till att du blir kissnödig och många toalettbesök då blåsan snabbt blir full. Människor som lider av diabetes med högt blodsocker (hyperglykemi) kan känna sig törstigare vilket skapar större mängder urin. Bättre diabeteskontroll reducerar därmed urininkontinens.
  • Ett för lågt vätskeintag kan göra att du känner dig kissnödig. Undvik att dricka mindre i hopp om att minska hur ofta du känner dig kissnödig då det bara förvärrar situationen. Detta beror på att urinen blir för koncentrerad, irriterar insidan av blåsa vilket leder till och illaluktande urin och trängningssymptom. Uttorkning är även en riskfaktor för förstoppning, vilket i sin tur kan leda till en urinvägsinfektion. 
 
När det kommer till mat kan du pröva att öka ditt fiberintag då detta förebygger förstoppning, vilket minskar trycket på blåsan. 
 
Knipövningar och bäckenbottenträning
Knipövningar eller bäckenbottenträning har visat sig vara en effektiv och populär metod för självbehandling. Många kvinnor upplever att de kan motstå trängningskänslan och dra ner på antalet toalettbesök när bäckenbottenmuskulaturen blir starkare. En av de största fördelarna med knipövningar eller bäckenbottenträning är att det inte krävs någon speciell utrustning och kan utföras var och när som helst – till och med när du pendlar eller under ett möte. 
 
Blåsträning
Använd blåsträning på egen hand för att öka kontrollen över din blåsa genom att minska urineringsfrekvensen. Detta kan vara ett effektivt sätt att hantera symptom vid trängningsinkontinens, överaktiv blåsa och ansträngningsinkontinens 
 
Blåsträning inkluderar att:
 
  • Öka kunskap om inkontinensmönster
  • Utveckla nya rutiner för tömning och kontroll av blåsan
  • Förändra beteenden, inklusive att besöka toaletten ”utifall att”
  • Ändra livsstil och kost, som nämnts ovan
  • Träna upp blåsan så att den kan hålla större mängder urin
  • Knipövningar eller bäckenbottenträning 

TENA-produkter för trängningsinkontinens

Att lära sig att hantera inkontinens inkluderar att lyssna på din kropp, öka din kunskap och rådfråga vårdpersonal vid behov. Oavsett om du behöver behandling med läkemedel eller genom ett självhjälpsprogram kan TENA bindor, byxskydd och andra produkter hjälpa dig att hantera symptom vid trängningsinkontinens och urinläckage diskret och effektivt, så att du känner dig trygg och bekväm och kan leva livet som du vill.