Tips för bäckenbotten före och efter förlossningen

Det är vanligt för nya mammor att uppleva små urinläckage. Att träna din bäckenbotten kan hjälpa till att förhindra och förbättra situationen. För att hjälpa dig att komma igång att knipa delar MSc fysioterapeuten Paula Igualada-Martinez med sig av sin kunskap för nya och väntande mammor.

Vad man kan förvänta sig när man väntar barn

Att man ofta måste kissa går hand i hand med att vara gravid. Detta händer av en rad olika anledningar; din kropp flyttar runt organ för att skapa plats för ditt barn och släpper även ut det muskelavslappnande hormonet progesteron för att göra dig redo för förlossning. Detta innebär att det ofta är svårare att hålla bäckenbottens organ på plats, vilket ger upphov till små läckage och att du blir kissnödig. Bäckenbottenträning är ett enkelt, effektivt och utmärkt sätt att stärka dina muskler. 

Proffstips för bäckenbotten under graviditet

Det bästa sättet att slappna av och få maximal effekt när du tränar dina bäckenbottenmuskler när du är gravid är att ligga på sidan; då kan du verkligen koncentrera dig på att stärka musklerna samtidigt om du undviker den extra svårighetsgraden som tyngdkraften medför, sittande eller stående. Du kan läsa mer om bäckenbottenträning här.   

Vad händer efter förlossningen?

Under de första 1–2 veckorna efter förlossningen kommer du att upptäcka att du kissar oftare när du gör dig av med överskottsvätska som samlats under graviditeten. Även om du är jätteflitig med din bäckenbottenträning så återhämtar sig inte alla delar av oss på en gång. Försök att göra övningarna medan du sitter ner och ammar din bebis. Börja med försiktiga sammandragningar av din bäckenbotten eftersom det är normalt att känna sig lite öm där nere efter ditt barns födsel. Sluta om du känner dig obekväm. Du kan även börja med att bara göra ett knip när du tar upp din bebis.  
 
Det viktigaste är att fortsätta träna – det kan ta upp till 3 månader innan du ser en liten förbättring. Om du inte tycker att övningarna fungerar efter 3 månader eller om du har några frågor, prata med din läkare och/eller fysioterapeut. 

Små läckage under graviditet och efter förlossning. Läs mer här

Låt oss prata om det

Små läckage kan hända utan förvarning och detta kan kännas både frustrerande och pinsamt. Men du ska veta att det är väldigt vanligt och det finns mycket du kan göra för att få tillbaka kontrollen över din urinblåsa. Träning är en bra start, men det kan också hjälpa att prata med din barnmorska eller läkare vid ditt eftervårdsbesök och prata med vänner. 
 
Och det är bra att veta att TENA alltid finns där för att erbjuda dig diskret skydd när du behöver lite extra stöd.