Du verkar befinna dig i <country>

Gå till TENA-webbplatsen för ditt land för lokal information.

Blåsträning, tekniker och behandling

Kvinna som tränar pilates med boll
Blåsträning hjälper dig att ta ökad kontroll över blåsan genom att undvika att gå på toaletten lika ofta. Metoden innefattar ökad medvetenhet kring inkontinensmönster och utveckling av nya vanor för att tömma och kontrollera blåsan. Blåsträning i kombination med bäckenbottenträning, knipövningar och förändringar i beteende är ett effektivt sätt att lindra symptomen av blåsproblem såsom trängningsinkontinens, överaktiv blåsa och ansträngningsinkontinens.

Vad innebär blåsträning?

Blåsträning handlar framförallt om att utveckla bättre vanor, som till exempel att inte besöka toaletten ”utifall att” eller vänta till sista sekund. Genom att träna blåsan blir du gradvis bättre på att hålla kvar större mängder urin och sprida ut tömning över färre toalettbesök. Det finns många tekniker du kan använda, men att distrahera dig själv genom göra något annat eller knipa bäckenbottenmuskulaturen istället för att springa direkt till toaletten när du känner dig kissnödig är extra hjälpsamma.

Hur fungerar blåsträning?

Blåsträning är effektivt men att kontrollera sin blåsa tar tid att lära sig och kräver tålamod. För att få det att fungera måste du lära dig att tänka på ett nytt sätt och försöka ignorera behovet att gå på toaletten så länge som det går. Om du kan göra detta kommer du märka att du får du mer kontroll över blåsan och den känns mindre irriterad.
 
När du börjar bli bekväm med dina nya rutiner kan du gradvis minska antalet toalettbesök under dagen över några veckor eller månader. Vi rekommenderar att du för en blåsdagbok där du noterar hur ofta du går på toaletten, hur länge du väntade innan du kissade och vätskeintag, det vill säga vad och när du drack samt hur mycket. Detta kommer ge dig en överblick över dina vanor och hjälpa dig att skapa ett korrekt schema som beskrivet nedan. 

Skapa ett toalettschema

Med hjälp av din blåsdagbok kan du se exakt hur ofta du går på toaletten. Baserat på din data, lägg till 15 minuter före varje toalettbesök för att öva din blåsa på att vänta. Genom att vara precis och hålla dig till schemat kommer du börja känna att du har bättre blåskontroll.

Förändrat beteende

Som rubriken antyder innebär detta att anpassa din nuvarande livsstil för att minska, förhindra eller behandla inkontinensbesvär. Detta inkluderar exempel på att ta kontroll såsom schemaläggning av toalettbesök så väl som att hålla koll på att du varken dricker för mycket eller för lite under dagen samt undviker drycker som kan irritera blåsan, till exempel kaffe och energidryck. Det kan även vara bra att börja träna och ändra matvanor för att gå ner i vikt eftersom övervikt ibland bidrar till inkontinens. Andra förändringar kan inkludera att försäkra dig om att du har hälsosamma toalettvanor för att undvika problem med blåskontroll.

Bäckenbottenträning

Bäckenbottenträning stärker muskulaturen kring urinröret och blåsan med hjälp av upprepade knipövningar. De hjälper till att bygga upp de muskler som krävs kring urinrör och blåsa för att förhindra risken för urinläckage. Pilates har också visat sig vara ett bra hjälpmedel vid inkontinensbehandling.

Övriga behandlingsalternativ

Det finns andra behandlingar utöver blåsträning. Du kan samla in och mäta information för att se om rätt muskler sluter sig som de ska under bäckenbottenträningen med sensorer och dataövervakning, så kallad biofeedback. Det finns även hjälpmedel för hantering av urinrör, urinblåsa, vagina, livmoder och ändtarm. Vid behov kan fyllnadsmedel injiceras runt urinröret eller ingrepp som lindrar besvären utföras.

Ta hjälp av TENA vid blåsträning

Det kan vara skönt att känna sig extra skyddad mot urinläckage under blåsträningen. Vi erbjuder ett komplett utbud effektiva, bekväma och diskreta produkter för både män och kvinnor. De hjälper dig hantera urinläckage kan uppstå, vilket ger dig sinnesro medan du går igenom din blåsträning.