Denna plats använder cookies. · Vad är cookies? Jag samtycker

Led konversationen om manlig inkontinens

Män världen över är mer bekymrade om sin hälsa än någonsin tidigare. Allt eftersom livslängden fortsätter att öka globalt vill män inte bara hindra tecken på åldrande men också leva längre aktiva liv.

Medelålders söker produkter och tjänster som kan stödja en aktiv livsstil, vilket resulterar i växande marknader för kroppsvård, kosttillskott och andra kategorier av egenvård. Det växande fokuset på fysisk aktivitet och välmående bland män medför en utmärkt möjlighet för apotek.

Miljoner män vill hålla sig aktiva

1 av 4 män över 40 har någon form av urinläckage, men bara 5 % använder ändamålsenliga produkter[1]. Denna stora klyfta medför en möjlighet för apotekare att, genom sin roll som pålitlig hälsoexpert, hjälpa miljoner män runt om i världen att hålla sig aktiva. 
 
Våra studier visar på två huvudsakliga anledningar till denna skillnad bland män. Det finns i nuläget en brist på kunskap om hur vanligt förekommande urinläckage är, då 2 av 3 män inte är medvetna om att det finns särskilt utformade inkontinensprodukter för män[2]. Urinläckage må vara ett känsligt ämne, men 3 av 5 män vill prata om problem angående urinläckage med vårdpersonal[3]. Dessutom kan 1 av 3 män tänka sig att prata med en apotekare istället för att boka ett läkarbesök, vilket indikerar ett lägre kommunikationshinder[4]. 
 
Genom att erbjuda kunskap om urinläckage hjälper du inte bara dina manliga kunder att hålla sig aktiva, du skapar även starka band med en lönsam manlig målgrupp.

Att prata med män om urinläckage

Vi på TENA pratar med tusentals män varje år för att verkligen förstå hur de tänker och känner gällande inkontinens. Vårt konversationsstöd för apotekare bygger på insikt om hur män vill bli bemötta i butik och inkluderar tips om livsstil, fakta och en praktisk guide till de vanligaste formerna av läckage hos män. Du kan ladda ner hela guiden nedan. "Ladda ner Våga Fråga - Guiden till att prata urinläckage med dina manliga kunder", men låt oss titta på några av de viktigaste punkterna:
 
  1. Synlighet i butik – gör det enkelt att hitta produkterna och starta konversationen.
  2. Diskretion är A och O – erbjud män att prata avskilt.
  3. Fakta​​​​​​ – erbjud information om förekomst och symptom.
  4. Livsstilstips – inspirera till en hälsosam livsstil som kan mildra symptomen.
  5. Rekommendera i förtroende – vägled till de rätta produkterna och sälj i kombination med stödjande apoteksprodukter.
 
Om tillståndet verkar vara allvarligt är det viktigt att hänvisa kunden till en läkare.

Produktsortiment från TENA Men

Det finns skydd för män vid olika typer av urinläckage, oavsett hur lätt eller svårt problemet må vara. Olika storlekar och absorptionsnivåer erbjuder skydd för alla. Produktsortimentet TENA Men bygger på verkliga kundinsikter och erbjuder tryggt och diskret skydd med absorptionsförmåga som säkerhet vid mindre läckage.
  • Särskilt utformat för män
  • En säker absorptionszon som effektivt kapslar in vätska
  • Odour control

män springer med tena men

Referenser

1. Irwin DE et al, Department of Epidemiology, University of North Carolina, Chapel Hill, NC. Worldwide prevalence estimates of lower urinary tract symptoms, overactive bladder, urinary incontinence and bladder outlet obstruction. 14 september 2010
2. Gfk. Undersökning om manliga konsumenter, Tyskland, 2012. Data på fil.
3. Undersökning om mäns konsumentresa, Tyskland, 2012, 608 intervjuer
4. Healthwatch Cornwall, Community Pharmacies in, Cornwall Report, October 2015