Drivkraften att göra skillnad

Essity och NHS arbetar tillsammans för att bevisa fördelarna med personcentrerad vård
Vårdpersonal hjälper en vårdtagare på ett äldreboende att knäppa skjortan Vårdpersonal hjälper en vårdtagare på ett äldreboende att knäppa skjortan

Vi är alla unika. Med våra egna önskningar och behov. Och vi ser alla olika ut. Så varför är det så svårt att bli sedd och behandlad som en individ när det gäller inkontinens?

Förändring tar tid

TENA har under många år arbetat med att främja och visa på fördelarna med en individanpassad kontinensvård. Och det finns en enkel anledning till det: Alla vinner på en individanpassad vård. Men varför arbetar inte alla vårdenheter med den här approachen, om fördelarna nu är så tydliga?

Verklig förändring sker sällan över en natt. Det behöver finnas tydliga bevis på fördelarna och människor måste vara redo att agera. Tack vare en ny studie som Essity utfört i samarbete med NHS (National Health Service) i Storbritannien är bevisen tydligare än någonsin. Resultatet var överväldigande: Bättre vård, minskad arbetsbelastning och rekordstora besparingar på cirka 500 miljoner pund. Studien genomfördes under åtta veckor på en NHS-inrättning i England. Fokus var att undersöka effekterna på kontinensvården när de absorberande produkterna valdes utifrån individuella behov istället för pris per produktenhet.

Bättre vård, minskad arbetsbelastning och besparingar på cirka 500 miljoner.

En av de drivande krafterna bakom studien har varit Richard Maddison, Public Affairs Market Access and Strategic Health Manager vid Essity. Richards huvudsakliga roll är att påverka beslutsfattare och övertyga dem om att tänka på långsiktigt värde och systemövergripande besparingar vid upphandlingar.

Förstå de utmaningar som vi står inför

Innan han arbetade för Essity arbetade Richard för NHS, där ett av hans ansvarsområden var inköp. Efter flytten till Essity började han arbeta inom kontinensvården, så han förstår verkligen de utmaningar som både beslutsfattare och vårdgivare står inför. Richard fick också en större förståelse för de dagliga utmaningarna med inkontinens när hans yrkesliv och privatliv började smälta samman. 

”Jag brukade ta hand om mina morföräldrar och åkte för att träffa dem tre gånger i veckan. Sedan, när den första nedstängningen för covid inträffade, ville mormor prata med mig i enrum, och bad mig köpa inkontinensskydd till henne. Det var första gången vi förstod att hon hade problem. Från och med då blev jag hennes vårdare.” 

Att ta hand om sin mormor gav Richard både verkliga insikter i de dagliga utmaningarna med att leva med inkontinens och drivkraften att göra skillnad.

”I början av studien hade endast 2% av individerna toalettbesök på egen hand som en del av sin vårdplan. I slutet av studien hade denna siffra stigit till 20%.”

Richard Maddison, Essity Storbritannien

Richard Maddison, Public Affairs Market Access and Strategic Health Manager vid Essity.
. Richard Maddison, Public Affairs Market Access and Strategic Health Manager vid Essity.

”I början av studien hade endast 2% av individerna toalettbesök på egen hand som en del av sin vårdplan. I slutet av studien hade denna siffra stigit till 20%.”

Richard Maddison, Essity Storbritannien

Använda rätt information på rätt sätt

När det gällde studien var NHS-enhetens chefer mycket angelägna om att göra något för att hjälpa vårdtagarna. Och nyckeln till detta var att samla in rätt information och använda denna på rätt sätt. Richard och hans team började med vårdbehovsprofiler, där varje vårdtagare kartlades utifrån sina individuella behov och placerades i en kategori – från självständig och mobil till helt beroende. De utbildade också enhetens vårdgivare i att samla in rätt information om varje vårdtagare, inklusive antal läckage och produktändringar, produkttypens absorptionsnivå och mer.

Efter en vecka granskade en av NHS-enhetens egna kontinensspecialister informationen. Därefter avgjorde kontinensspecialisten med hjälp av Essity vilken produkttyp eller absorptionsnivå som var bäst lämpad för respektive vårdtagare. När de nödvändiga ändringarna genomförts, samlades informationen in på nytt och jämfördes med den tidigare informationen. Förbättringarna var både omedelbara och tydliga.

”I början använde 86 % av vårdtagarna ett traditionellt tvådelat absorberande skydd. Efter granskningen reducerades siffran till 18 %, där flera bytte till byxskydd eller produkt med bälte,” förklarar Richard. ”Det tvådelade skyddet var uppenbarligen inte lämpligt för alla.” Utöver produkttypen ändrades även antalet produkter som användes och fördelarna som de gav.

Trygg, glad och mindre orolig

Studien var en stor framgång och resultaten omnämndes i hundratals publikationer. Men för Richard kom en av de mest värdefulla stunderna från en av vårdtagarna.

”Efter studien sa en vårdtagare till mig: ”Jag känner mig mycket säkrare nu än tidigare. Jag är lyckligare och jag behöver inte oroa mig för läckage.” När du blir äldre ska du inte behöva oroa dig för någonting. Så att höra den här personen säga att han var glad och inte behövde oroa sig betydde allt.”

Det återstår fortfarande mycket arbete för att övertyga människor att se kontinensvård ur ett perspektiv som betonar personcentrerad vård snarare än kostnaden. Men genom att utföra fler studier, samla in och jämföra data och kombinera dessa med engagemanget och drivkraften hos människor som Richard och hans kollegor på Essity, är verklig förändring möjlig.

Referenser:

  1. Tillhandahålls av NHS.

Läs relaterade artiklar