Tillsammans omvandlar vi insikter till åtgärder

Bakom varje produkt från TENA finns en önskan om att skapa en bättre vardag – både för användaren och för vårdpersonalen. Denna önskan motiverar experterna på TENA att fortsätta utveckla nya produkter och lösningar som levererar en bättre vård och ökar allas välbefinnande. Men var börjar experterna när en ny produkt eller lösning ska utformas?

Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson och Sofia Hagman är bara några av experterna på TENA som kombinerar insikter och expertis för att utveckla nya produkter och lösningar.  Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson och Sofia Hagman är bara några av experterna på TENA som kombinerar insikter och expertis för att utveckla nya produkter och lösningar.

”Allt börjar med en insikt,” säger Lise Andersson, Global Insight Director på TENA. ”Det börjar med att vi identifierar ett problem som måste lösas. Sen blir vi förälskade i – och fortsätter att älska – det problemet tills vi har hittat den innovation som löser det på bästa sätt.” 

För TENA utgör problemen inga hinder. De blir till inspirationskällor som kör igång en gemensam process där experter inom insikt, innovation, forskning och utveckling, varumärke och kommunikation, hållbarhet med mera förs samman. 

”Insikterna lägger grunden för vårt arbete,” berättar Mikael Andersson, Global Technical Innovation Director (Heavy Inco) på TENA. ”Så fort vi har identifierat ett problem sätter vi ihop ett team med rätt kompetenser och börjar utveckla idéer. Det är lagarbete från första början.”

”Det börjar med att vi identifierar ett problem som måste lösas. Sen blir vi förälskade i – och fortsätter att älska – det problemet.”

Lise Andersson
Global Insight Director på TENA

TENA Flex med en blå FingerLift-flik – ett exempel på en innovation från TENA som utformats utifrån insikter från verkligheten och som gör verklig skillnad för såväl vårdtagare som vårdpersonal.  TENA Flex med en blå FingerLift-flik – ett exempel på en innovation från TENA som utformats utifrån insikter från verkligheten och som gör verklig skillnad för såväl vårdtagare som vårdpersonal.

Lise Andersson tycker om att understryka vikten av lagarbete: ”Man utvecklar inga idéer i isolering, utan man utvecklar dem tillsammans. Lagarbetet är så värdefullt, eftersom alla har sitt perspektiv på hur problemet kan lösas.”

”Det är en kontinuerlig process”, fortsätter Lise. ”Vi observerar och lyssnar på våra målgrupper. Sen använder vi våra lärdomar för att skapa en idé som optimeras och förbättras tills vi når en punkt där vi är säkra på att vi verkligen kan lösa kundernas problem.”

Kontinuerlig utveckling för varaktiga lösningar

Genom åren har TENA utvecklat många lösningar som fokuserar på att lösa viktiga och relevanta problem. Det finns dock en specifik produkt som, efter 20 år, fortsätter att visa vägen för kontinuerlig utveckling baserad på insikter: TENA Flex.

Anledningen till att sortimentet från TENA Flex har hållit sig så populärt så länge är de många fördelar som produkterna levererar till såväl användare som vårdpersonal – från överlägsen absorption och komfort till ergonomi och användarvänlighet. Allt detta har möjliggjorts med några av de mest effektiva och uppskattade innovationerna från TENA som skapats baserat på insikter, utformats av experter och kontinuerligt förbättrats allt eftersom.

”När TENA Flex lanserades fortsatte vi att arbeta med att förbättra passformen för komfort och läckagesäkerhet. Därför la vi till en liten, elastisk del i sidan för att hålla produkten på plats bättre,” berättar Mikael Andersson. ”Lite senare fick vi höra från vårdgivarna att de var oroliga för att produkten satt för hårt. Då la vi till en lite större elastisk del. På så sätt ökade flexibiliteten, produkten blev lättare att ta på och vårdgivarna kände sig lugnare. Det här gav också en mer följsam produkt. Med tiden kom den elastiska delen att bli ComfiStretch som idag hjälper TENA Flex att förse användaren med komfort, en bättre passform och läckagesäkerhet för fler kroppstyper.”

Små detaljer kan göra stor skillnad

Liksom med ComfiStretch var det insikter från vårdgivarna som ledde fram till en annan innovation för TENA Flex – FingerLift.

”I början tyckte en del vårdgivarna att det var svårt att se var bältet skulle öppnas,” berättar Mikael Andersson. ”Insiktsteamet delade det här med våra tekniska specialister och FoU. Lösningen som arbetades fram var en blå FingerLift-flik.” ”Den gjorde bältet enklare att hitta,” fortsätter Lotta Medailleu, Global Brand Innovation Director på TENA. ”Dessutom gjorde det produkten mer lättanvänd, vilket är något som aldrig ska underskattas.”

”Det är krävande att jobba inom vården och därför är ergonomin väldigt viktig,” berättar Lise Andersson. ”TENA Flex är ergonomiskt godkänd och särskilt utformad för att underlätta produktbytena. Det här innebär en bättre vård och en förbättrad värdighet för vårdtagarna, samtidigt som det sparar tid, hjälper vårdpersonalen att undvika ryggskador och kan minska kostnaderna för vårdenheterna.”

När innovationerna överträffar förväntningarna

Upp till 30 % av vårdtagarna på äldreboenden har inkontinensassocierad dermatit, ett kritiskt område där TENA kontinuerligt arbetar för en bättre hudhälsa. Torrhet är A och O när det gäller hudhälsa och med detta fokus skapades ännu en innovation från TENA: Duo-Lock-kärnan.

”Vändpunkten var att någon såg problemet och sa: ”Vi kan lösa det här”.”

Sofia Hagman
Global Brand Innovation Director IQ Solutions på Essity

Experterna Lotta Medailleu, Mikael Andersson och Lise Andersson diskuterar en av de mest varaktiga och effektiva innovationerna från TENA: TENA Flex absorberande produkt med bälte  Experterna Lotta Medailleu, Mikael Andersson och Lise Andersson diskuterar en av de mest varaktiga och effektiva innovationerna från TENA: TENA Flex absorberande produkt med bälte

”Det var faktiskt tekniken som gjorde Duo-Lock-kärnan möjlig,” berättar Lotta Medailleu. ”När vi utvecklade Duo-Lock-kärnan förklarade vi för våra tekniska specialister hur viktigt det är med torrhet. Sen levererade de en lösning med en torrhetsnivå som till och med överträffade våra egna förväntningar. Därför är det så viktigt att dela insikterna med alla avdelningar.”  

Utöver bättre torrhet, komfort och läckagesäkerhet fokuserar experterna på TENA även på att utveckla alla fördelar på ett så hållbart sätt som möjligt.  

”Hållbarhet är väldigt viktigt för TENA,” fortsätter Lotta. ”Därför strävar vi efter att skapa innovationer som bidrar på ett positivt sätt ur ett hållbarhetsperspektiv samtidigt som vi förbättrar våra användares välbefinnande. Det handlar om allt från materialen och energin vi använder till hur våra produkter hjälper kunderna att minska koldioxidavtrycket genom en minskad produktförbrukning.” 

Ibland är lösningen oväntad

Ibland händer det att fler problem än det initiala problemet blir lösta. Detta hände med TENA SmartCare Identifi – en banbrytande digital lösning för kontinensbedömning från TENA.

”Att underlätta vården och öka välbefinnande. Det är TENA det.”

Lotta Medailleu
Global Brand Innovation Director på TENA

Bakom varje produkt och innovation från TENA ligger ett expertteam med stor erfarenhet och expertis. Experter som Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson och Sofia Hagman som arbetar med insikter och innovationer.  Bakom varje produkt och innovation från TENA ligger ett expertteam med stor erfarenhet och expertis. Experter som Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson och Sofia Hagman som arbetar med insikter och innovationer.

”TENA SmartCare Identifi började faktiskt som en intern innovation som visade exakt var och när en produkt började läcka under utvecklingen”, berättar Sofia Hagman, Global Brand Innovation Director IQ Solutions på Essity. ”Då kom vi att tänka på äldreboenden och hur viktigt det är för vårdtagarna att ha rätt produkt med rätt passform och rätt absorptionsnivå.” 

”Vid den här tidpunkten vägde personalen fortfarande produkterna för att hitta rätt produkter och absorptionsnivåer, vilket både tog mycket tid och inte gav tillräckliga svar. Därför föreslog en av våra medarbetare att vi skulle anpassa TENA SmartCare Identifi istället och omvandla det till ett bedömningsverktyg.”  

Innovation och problemlösning som gemensamt syfte

”Med TENA SmartCare Identifi kan vi på allvar förbättra vårdtagarnas välbefinnande och samtidigt minska arbetsbelastningen för vårdgivarna”, fortsätter Sofia. ”Vändpunkten var att någon såg problemet och sa: ’Vi kan lösa det här’.”

Övertygelsen om att kunna hitta den rätta lösningen genomsyrar hela TENA. Den bygger på över 60 års erfarenhet och expertis och illustreras av en stark laganda med ett gemensamt mål: att skapa en bättre vardag för alla som lever och arbetar med inkontinens.