iQ Solutions-avdelningen på Essity har i uppgift att utveckla digitala inkontinenslösningar. Axel Nordberg är chef på avdelningen. Han är ingenjör, har doktorerat inom medicinteknik på KTH och har en bakgrund som managementkonsult och entreprenör inom sjukvård. Vi träffade Axel i Stockholm, där han bor med sin fru och tre barn, för att ta reda på vad framtiden innebär för äldreomsorgen och hur TENA förbereder sig för att möta utmaningarna med en åldrande befolkning.
F: Hur tror du att vårdsektorn kommer att förändras med den snabbt ökande äldre befolkningen?
2050 kommer det att finnas nästan en miljard fler människor över 65 än i dag! Redan i dag har vi över 400 miljoner inkontinenta människor i världen och vi vet att förekomsten av inkontinens ökar med åldern. Det här sätter verkligen press på systemet.
Vi ser att trenden går mot en övergång till vård i hemmet. Det innebär i sin tur en övergång till personer utan vårdutbildning – i själva verket vårdtagarens närstående. De behöver stöd, vilket de berättar när vi frågar dem.
När vi övergår till vård i hemmet kommer vi att få fler resursintensiva fall på vårdinstitutionerna. Där finns nämligen den utbildade vårdpersonalen som kommer att få en annan typ av arbetsbelastning.
F: Hur har covid-19 påverkat utvecklingen?
Vi har inte direkt sett några nya trender dyka upp i och med pandemin. Däremot ser vi att de pågående trenderna har påskyndats av covid-19.
Ta anhörigvårdaren som exempel där du förväntas ta hand om din närstående. Det är ingen lätt uppgift och dessutom ska du hålla social distans och egentligen inte träffa personen fysiskt. Så kraven har ökat och trenderna har skyndats på. Hur bevarar man värdigheten och den mänskliga kontakten i vården när detta händer? På TENA har vi valt att tänka om och ta fram nya sätt att tillhandahålla våra tjänster på.