Vanliga frågor om TENA SmartCare Change Indicator™

    Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna om TENA SmartCare.

    Hur fungerar bytesindikatorn?

    En återanvändbar sensor placeras på utsidan av den absorberande produkten och registrerar urinmättnadsnivån i produkten. Vårdpersonalen får en notis via TENA SmartCare Professional Care-appen på deras smartphones när det är dags att överväga ett byte av produkten. Alla notiser och övrig information är tillgänglig via TENA SmartCare webbportalen för att underlätta uppföljningsarbetet på särskilda boenden och förbättra inkontinensvården.

    Vad är syftet med systemet?

    Bytesindikatorn hjälper vårdpersonal att besluta när inkontinensprodukterna bör bytas om vårdtagare har svårt att kommunicera sina behov. Färre manuella kontroller behövs, vilket innebär färre avbrott under dagen samt ökad komfort och känsla av värdighet för vårdtagaren.

    Behövs wifi-anslutning på särskilda boenden?

    För att kunna få notiser behöver vårdpersonalens handhållna enheter anslutas till internet via wifi eller mobilnätverk

    Identifieras avföring i systemet?

    Nej. Vanliga manuella kontroller är fortfarande nödvändigt för vårdtagare med regelbunden avföringsinkontinens.

    Är systemet kliniskt testat?

    Ja. Till dags dato har en klinisk studie utförts och fler planeras. Systemet klassas som en medicinteknisk produkt i Europa och Nordamerika.

    Hur skyddas uppgifterna?

    Essity tar dataskydd på allvar. All behandling av personuppgifter utförs i enlighet med tillämpliga dataskyddsbestämmelser som dataskyddslagen (GDPR), ePrivacy-direktivet och andra tillämpliga lokala bestämmelser, oavsett om vi har rollen som övervakare eller behandlare. I vår integritetspolicy beskrivs hur Essity samlar in och behandlar personuppgifter och annan användarinformation. Mer information hittar du här.

    Vilka produkter kan jag använda med bytesindikatorn?

    Bytesindikatorn kan användas på de flesta produkter från TENA som TENA Slip, TENA Pants, TENA Flex och TENA Comfort. Produkterna bör ha en textilliknande utsida och en absorberande kärna som inte är längre än 40 cm. Systemet ska endast användas med produkter från TENA.

    På vilka mobila enheter kan jag använda TENA SmartCare Professional Care-appen?

    En handhållen enhet med iOS 11 och Android 7 eller senare versioner.

    Kan TENA SmartCare Change Indicator användas vid vård i hemmet?

    Läs mer om användning av TENA SmartCare Change Indicator för anhörig vårdgivare i hemmet här.

    Hur ofta bör utrustningen bytas ut?

    Sändaren håller i cirka två år medan sensorstrip och batterier håller i tolv veckor efter första användningen.

    Hur kasserar jag använd sensorstrip, uttjänta batterier och sändare?

    Sensorstrip, sändare och batterier är elektriskt avfall och ska kasseras enligt lokala bestämmelser.

    Vad visas i TENA SmartCare webbportalen?

    TENA SmartCare webbportalen är en informationscentral för enhetschefer och sjuksköterskor. Den ger en omfattande översikt över kontinensvården på vårdboendet och vårdtagarnas status, produktbyten, svarstider, relevant information i realtid samt uppgiftshistorik för samtliga vårdtagare.

    Låter det intressant? Kontakta oss!

    Vill du ha mer information om TENA SmartCare Change Indicator? Maila oss här så återkommer vi till dig!