Vanliga frågor

Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna om TENA SmartCare.

Hur fungerar bytesindikatorn?
En återanvändbar sensor placeras på den absorberande produktens utsida och registrerar produktens urinmättnad. Vårdpersonalen får en notis via TENA SmartCare Professional Care-appen på sina smartphones när det är dags att överväga ett byte av produkten. Alla notiser och övrig information är tillgänglig via TENA SmartCare webbportalen för att underlätta uppföljningsarbetet på särskilda boenden och för att förbättra inkontinensvården.
Vad är syftet med systemet?
Bytesindikatorn hjälper vårdpersonalen att avgöra när inkontinensprodukterna behöver bytas om vårdtagarna har svårt att kommunicera sina behov. Med bytesindikatorn slipper vårdpersonalen att utföra frekventa manuella kontroller, vilket innebär färre avbrott under dagen samt en ökad komfort och känsla av värdighet för vårdtagaren.
Behöver äldreboendet wifi?
För att kunna få notiser behöver vårdpersonalens mobila enheter anslutas till internet via wifi eller ett mobilt nätverk.
Identifieras avföring av systemet?
Nej. Vanliga manuella kontroller är fortfarande nödvändigt för personer med regelbunden avföringsinkontinens.
Är systemet kliniskt testat?
Ja. Än så länge har en klinisk studie utförts och fler planeras. Systemet klassas som en medicinteknisk produkt i Europa och Nordamerika.
Hur skyddas uppgifterna?
Essity tar dataskydd på allvar. All behandling av personuppgifter utförs i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning som dataskyddslagen (GDPR), ePrivacy-direktivet och annan tillämplig lokal lagstiftning, oavsett om vi innehar rollen som personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde. I vår integritetspolicy beskrivs hur Essity samlar in och behandlar personuppgifter och annan användarinformation. Mer information hittar du här.
Vilka produkter kan jag använda tillsammans med bytesindikatorn?
Bytesindikatorn kan användas på de flesta produkterna från TENA som TENA Slip, TENA Pants, TENA Flex och TENA Comfort. Produkterna bör ha en textilliknande utsida och en absorberande kärna på minst 40 cm. Systemet är endast godkänt för användning med produkter från TENA.
På vilka mobila enheter kan jag använda TENA SmartCare Professional Care-appen?
På en handhållen enhet med iOS 11 eller Android 7 eller senare versioner.
Kan TENA SmartCare Change Indicator användas vid vård i hemmet?
När det gäller vård i hemmet kan du läsa mer här om att använda TENA SmartCare Change Indicator som anhörigvårdare.
Hur ofta bör utrustningen bytas ut?
Sändaren håller i cirka två år medan sensorstrip och batterier håller i tolv veckor efter första användningen.
Hur kasserar jag använda sensorstrips, uttjänta batterier och sändare?
Sensorstrips, sändare och batterier klassas som elavfall och ska kasseras enligt lokala bestämmelser.
Vad kan man se i TENA SmartCare webbportalen?
TENA SmartCare webbportalen är en informationscentral för enhetschefer och sköterskor. Den ger en omfattande översikt över kontinensvården på äldreboendet med vårdtagarnas status, produktbyten, svarstider, relevant information i realtid samt historik för samtliga vårdtagare.