F: Kan du berätta om kommande innovationer från TENA som strävar efter att uppnå detta?
På TENA håller vi på och utvecklar en bärbar sensor för urinblåsan. Och den är verkligen förebyggande. Tanken med en bärbar sensor för urinblåsan är att vi mäter, inte fuktigheten i produkten, utan mängden urin i blåsan. Och vid vissa indikationer på inkontinens som ryggradsskador kan vi faktiskt förutse när de behöver gå på toaletten innan de använder en produkt.
F: Vilken påverkan kommer detta att ha på koldioxidavtrycket för TENAs produkter?
Genom att använda de mest optimala produkterna vid den bästa tidpunkten, och i vissa fall även minska behovet av en absorberande produkt, tror jag att de här lösningarna har stor potential att minska koldioxidavtrycket. Till exempel, med den bärbara blåssensorn som vi utvecklar.
F: Vilka prioriteringar gör TENA när ni fortsätter att utveckla innovationer för framtiden? Vilka proriteringar gör TENA för framtida innovationer?
Det kommer bli viktigare med förebyggande åtgärder och att bevara välbefinnandet. Jag tror också att vi kommer att se mer samskapande framöver. Om vi tittar i backspegeln så var det för några år sedan vanligt att ett företag levererade en lösning från A till B. Nu är det mer av ett ekosystem, eller ett nätverk, där kunden är en del av allt. Det ökar relevansen.
Vi vet att inkontinens är en stor utmaning för anhörigvårdare och vårdpersonal. Men de handskas också med demens, nutrition etc. Så frågan för oss är var vi har dessa samarbetspartner och hur vi kan vara en betydelsefull partner till våra kunder och konsumenter.