Tips från andra vårdgivare

Att ta hand om en närstående kan innebära stora förändringar i ditt liv, och ofta uppstår känslor som du aldrig har haft innan. En del personer känner att det är deras ansvar, och ingen annans, att vårda en närstående. De kan tycka att det känns olustigt att behöva fråga om hjälp. Det kan också vara den närstående som bara vill ha hjälp av just dem. Varje situation är unik, men många upplever att deras känslor kan växla mellan kärlek och tillfredsställelse att ge vård till förbittring över hur det påverkar deras liv negativt. Detta kan leda till känslor av skuld, stress, ilska och utmattning. Bejaka dessa känslor och prata om dem med en vän du litar på eller en stödgrupp.

Det är okej att be om hjälp

Vänner och familj kan ge hjälp och stöd. Det är inte en svaghet att fråga. Det kanske till och med kan ge dig det avbrott du behöver för att bli en bättre vårdgivare.

Tacka ja till vänner som erbjuder hjälp. Om du inte kan gå och handla och de ska gå till affären, är det knappast något besvär för dem att handla några extra saker till dig. Kom ihåg att den hjälp du får från vänner inte alltid behöver vara direkt kopplad till din närstående – alla insatser kan ge dig möjlighet till lite ledig tid så att du får en välbehövlig paus.

Dela positiva och negativa stunder

Det finns stunder när man känner sig generad, stunder av humor och stunder när man inser att det är enormt tillfredsställande att kunna erbjuda bästa möjliga vård. Om du delar med dig av dessa känslor kan du hjälpa och uppmuntra andra som befinner sig i en liknande situation, och samtidigt kan du behålla någon form av egen balans. Genom att dela med dig av och diskutera de positiva och negativa stunderna, kan du skapa ett starkt nätverk där du kan lätta på trycket i en förstående miljö. Dela gärna med dig av dina berättelser här på hemsidan eller lätta på trycket litet grand. Vi garanterar att du kan vara anonym och att dina erfarenheter verkligen kan hjälpa andra.

Kanalisera ilska och frustration

Den person du tar hand om kan vara frustrerad över sig själv och ta ut frustrationen på dig. Om det händer är det viktigt att komma ihåg att han eller hon aldrig har valt att vara beroende av dig. Det är en påtvingad situation och det kan vara tungt för personen. Försök att rikta din ilska mot din närståendes medicinska tillstånd snarare än mot den människa som försöker hantera tillståndet. Att få hjälp av en tredje part kan vara ett sätt att minska spänningar och dela bördan.

Skriv

En av de mest beprövade och bästa terapierna för att hantera upp- och nedgångar är att skriva. Kanske är det därför som dagboksskrivande är en så gammal tradition. Titta på de positiva sakerna och fundera över hur du kan bygga vidare på dem. Titta sedan på de negativa sakerna och se om du kan minska ned på dem. 

Tänk på din egen hälsa

Det är ingen tvekan om att en bra vårdgivare måste vara i någorlunda god form, så var uppmärksam på din egen hälsa. Det är enkelt att försumma saker som vad du äter när du tar hand om en närstående; tiden rinner iväg och man jäktar vid måltiderna. Så försök att få i dig tre fasta måltider varje dag. Du får mer energi och mår mycket bättre inombords.

En paus gör stor skillnad

Lägg inte skulden på dig själv om du inte hinner med allt. Låt det ta tid att anpassa dig till det nya ansvaret och alla nya sätt att göra saker på. Det är extra viktigt att ta regelbundna pauser från vården. Klappa dig själv på axeln för att du gör ett utmärkt jobb, och tänk framför allt på att ta en paus då och då – du förtjänar det.

En nypa frisk luft

Det kanske låter som något din mormor brukade säga, men det finns verkligen inte något som kan ersätta en nypa frisk luft. Även en 5 minuters promenad runt kvarteret kan lyfta humöret och hjälpa dig att få perspektiv på saker och ting. Försök att få lite tid utomhus i solljuset varje dag för att lyfta humöret (och öka på dina D-vitaminnivåer). Tänk också på att samma sak gäller din närstående, så om han eller hon känner för att komma ut då och då, bör du uppmuntra det.

Skäm bort dig själv

Försök att skämma bort dig själv en stund varje dag. Varje morgon bestämmer du en tidpunkt på dagen för egna nöjen – någonting som du kan se fram emot. Det kan vara att njuta av kaffe och en god kaka klockan 15, koppla av med ditt favoritprogram på tv eller att ta ett långt, varmt bad. Vad det än må vara, planera det, gör det och njut av det.

Var stolt över det du gör

Du arbetar så hårt, men hur ofta tänker du på allt gott du gör: den tröst, omvårdnad och värdighet du ger till din närstående? Det är lätt hänt att fastna i rutiner och glömma bort detta. Så försök att komma ihåg att du kan vara stolt över det du gör: vårdgivare är en viktig grupp som bär upp hela samhällssystemet. 

Få expertråd

Inom varje kommun ges olika stödmöjligheter, läs mer om detta genom att gå in på din kommuns hemsida under fliken Omsorg. Du kan exempelvis också gå in på Anhörigas Riksförbunds hemsida och se om det finns någon lokal anhörigförening i ditt närområde.  Gå till caféet om du vill ha fler idéer och tips eller lämna dina egna erfarenheter.

Det finns professionella vårdgivare inom de flesta områden. De kan komma hem till dig och vårda din närstående. Det ger dig tid att träffa en vän eller bara ta hand om dig själv. Om du vill resa bort och ta en längre paus kan det finnas korttidsplatser på äldreboende eller liknande som erbjuder personer att stanna en begränsad period. Ta kontakt med den kommunala biståndsbedömaren för mer information och hjälp.